Khamis, 1 November 2012

Terung goreng sambal ikan bilis

Kali ni saya nak kongsikan resepi sayur kt sini..masakan saya kebanyakannya simple2 je..maklumlah nak cepat siap..orang bekerja cam saya ni selalu diburu waktu..so semua nk simple..tapi yang penting..simple but nice..walaupun masak maen campak-campak je rase mesti nak sedap..jom kite tgk resepi terung goreng sambal ikan bilis saya ni..idea tiba-tiba je ni..sori la gambar x bape menarik..hehe..

Bahan:

Sebiji terung (potong)
2-3 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
5 tangkai cili kering
sedikit ikan bilis
garam dan gula secukup rasa
penambah perisa jika perlu

Cara:

1. Bawang merah,bawang putih,cili kering dan ikan bilis ditumbuk hancur..tak halus sangatpun takpe..
2. Tumiskan bahan yang ditumbuk tadi hingga garing dan naik bau.
3. Masukkan terung dan kacau..tambah sedikit air jika perlu..tambahkan garam gula dan serbuk perasa secukupnya..
4. Tutup api bila terung masak atau mula layu..


Siap..simple kn..ini la resepi kalau memasak sambil kejar mase nk gi keje cm saya ni..yang penting MyHubby cakap sedap..bertambah-tambah nasinye..hehe..

1 ulasan:

  1. Saya dah try wat resepi awakk.sedap sgt tapi saya tambah cili api sebiji dgn cili besar sebiji and belacan..terima kasih :)

    BalasPadam