Khamis, 14 Mac 2013

Resepi Ayam Masak Lemak Tomyam

Ayam masak lemak tomyam
Lamanya saya tak update blog ni...entahlah kenapa jadi macam sibuk sangat sampai tak ade masa nak mengadap PC..oklah..hari ni saya nak kongsikan resepi ayam masak lemak tomyam ni dengan anda semua...pernah makan tak lauk ni...saya belajar masakan ni dari mertua saya...sebelum kahwin saya tak pernah  jumpa lauk ni...Jom kite tengok resepinya ea...

Bahan-bahan:

1/2 ekor Ayam (siap di potong dan dibersihkan)
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci Kunyit
1 inci Lengkuas
1 bungkus pes/perencah tomyam merah (saya biasa guna jenama Adabi)
cili padi (terpulang pada anda nak pedas ke tak)
Daun limau (dibuang tulang daunnya)
1-2 batang serai (dititik)
1 buku kiub pati ayam
Asam keping
Air
Santan pekat (terpulang pada anda nak lemak atau kurang lemak)
garam secukup rasa

Cara-cara:

1. Masukkan ayam ke dalam periuk..
2. Kisar bawang,kunyit,lengkuas dan cili..kemudian masukkan ke dalam periuk..
3. masukkan pes tomyam,serai dan air...masukkan garam dan kiub pati ayam dan rebus sehingga ayam empuk...masukkan sekali daun limau (buang tulang daun tu yea..)
4. Akhir sekali masukkan santan - terpulang kepada anda suka lemak atau kurang lemak..masukkan asam keping dan seimbangkan rasa...biarkan mendidih sekejap...kemudian boleh lah dihidang...senang je kan... selamat mencuba... ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan