Rabu, 26 Disember 2012

Resepi Puding Roti Bakar - mudah dan sedap

Hari ni saya off..baru habis syif malam pukul 7 pg tadi..my syg ajak balik ke kampung sebab mertua kurang sihat..lagipun kami dah agak lame x menjenguk mereka..saya ambil mase untuk berehat dan melelapkan mata sekejap sebelum berkemas barang2 yg akan di bawa nanti..selepas bersarapan bersama my syg n my princess saya nampak roti yg dibeli 2 hari lepas belum terusik..tgk2 tarikh luput plk hari ni..so saya plan nk wt puding roti je la lepas bngun nt..
Sedapnya layan mata..tau2 my syg kejutkan mase nk g solat jumaat dah..dia biarkan saya tidur puas2 upenye..dalam fikiran ni dah ingat xsempat dah nk wt puding nampaknya..terbuang la nampaknya roti tu..bile saya keluar je..alhamdulillah..my syg dah siap lipatkan kain..thank u so much syg...so..sempatla saya wat puding roti ni..boleh la di jadikan oleh-oleh bawa balik kampung nt..kat bawah ni saya kongsikan resepi puding roti bakar yang sangat simple mudah senang dan yang penting...sedap...saya ambil mase sekejap je nk siapkan masakan ni..bile dah masuk oven saya boleh tinggalkan untuk kemaskan baju ke dalam beg...penyediaannye semudah 1,2,3 je...


Pertama:
Masukkan bahan-bahan ni ke dalam blender;
3 biji telur A
1/2 tin susu cair @ susu segar
1/2 tin susu pekat manis
2 sudu makan butter @ marjerin
2 sudu makan gula
1 sudu kecil esen vanila
Secubit garam (kalau guna marjerin xperlu letak garam ye..)

Kedua:
Selepas bahan tadi di blend..masukkan ke dalam mangkuk atau bekas yang sesuai..kemudian masukkan roti secukupnya ke dalam bancuhan telur tadi..terpulang pada anda samada nak koyak2 kan roti tu atau pun suka letak sekeping2..klau saya lebih suka koyakkan sebab nanti senang nak susun dalam loyang..biarkan roti mengembang seketika...lepas tu bolehla masukkan ke dalam loyang untuk di bakar...

Ketiga:
Panaskan oven pada suhu 180 darjah dan bakar la puding kite td dengan menggunakan api atas bawah...bakar lebih kurang 40 - 50 minit bergantung pada saiz puding kite td...kalau suke puding yg agak berkerak biarkan lame sikit...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan